Kinkkucon ja muut seuran conit

Suomen lautapeliseura (SLS) järjestää vuosittain vähintään neljä isompaa lautapelitapahtumaa, joista Kinkkucon käynnistää lautapelaajien vuoden. Tänä vuonna tilaisuus järjestettiin 3.1. — 6.1. välisenä aikana, joten aikaa pelailuun oli sitä etsiville enemmän kuin riittävästi.

Kinkkucon on monella tapaa oiva erimerkki niistä perusperiaatteista, joita SLS pyrkii toiminnassaan noudattamaan: tapahtuma järjestetään Kuopiossa, mikä tarjoaa pelaajille ympäri Suomen mahdollisuuden saapua paikalle suhteellisen helposti. Kinkkucon järjestetään yhteistyössä paikallisen yliopiston peliseuran kanssa, mikä on myös vakiintunut tapa järjestää tapahtumia — paikallinen tuntemus on oleellinen osa jokaisen lautapelitapahtuman onnistumista. Lisäksi coneihin pyritään tuomaan paikalle pelejä seuran pelikirjastosta, joka tällä haavaa sisältää noin 300 erilaista peliä.

Millaiset tunnelmat Kinkkucon 2009 -tapahtumasta sitten minulle jäi? Täytyy tunnustaa, että näin ensikertalaisen näkökulmasta tilaisuus oli oikein onnistunut. Paikalla oli mukavanlaisesti pelaajia ympäri Suomea ja pelejä pääsi pelaamaan juuri niin kiivaassa tahdissa kuin kunkin osallistujan suunnitelmiin kuului.

Järjestelyt toimivat oikein mainiosti ja tila, jossa tapahtuma järjestettiin, oli sopivan kokoinen ihmismäärään suhteutettuna. Erityistä tunnustusta täytyy antaa lastenaamulle, joka toi mukavan piristyksen lauantaiaamun peleihin; polvenkorkuiset, innokkaat pelaajat ilakoivat riemastuneesti ja osoittivat erityisen äänekästä ja uhrautuvaa kiinnostusta pelejä kohtaan ja heidän edesottamustensa seuraaminen oli erinomaisen viihdyttävää. Lapsiin panostaminen kantaa toivottavasti myös hedelmää siten, että meillä on tulevaisuudessa yhä enemmän lautapelaamisesta kiinnostuneita nuoria aikuisia toiminnassa mukana.

Muutamia kehittämiskohteitakin tuli mieleen. Ensinnäkin opastus tilaisuuteen oli olematon ja ensikertalaisena jouduin jonkun aikaa harhailemaan Kuopion yliopiston kampuksella ennenkuin lopulta löysin oikeaan paikkaan. Olisin myös toivonut näkeväni hieman laajemman valikoiman SLS:n pelejä paikalla, sillä pelikirjasto on ehdottomasti tarkoitettu käytettäväksi, ei ainoastaan säilytettäväksi.

Pelien siirtäminen kaupungista toiseen on aina oma vaivansa ja aiheuttaa logistisen painajaisen, mutta jokin keino tähänkin täytyy olla olemassa. Vuoden 2009 yksi teema voisikin olla tämän ongelman ratkaiseminen jonkinlaisella järjellisellä ratkaisulla, oli tämä sitten keltaisen kuljetuksen tai seuran aktiivien käyttö jonkinlaista korvausta vastaan pelien roudaamiseen conipaikalle.

Näinkin pitkän alustuksen jälkeen on kukaties hyvä todeta muutama sana niistä peleistä, joita pelasin conin aikana (peleistä ja pelaamisesta näissä tapahtumissa on kuitenkin ensisijaisesti kysymys). 14 peliä kahden päivän aikana oli mielestäni oikein hyvä suoritus ja näistä peleistä minulle entuudestaan tuntemattomia olivat Battlestar Galactica (yhteistyöpeli saman nimisen televisiosarjan hengessä), Chicago Express (kevyehkö junabusinesspeli), Blokus Duo (kaksinpeli- tai matkavariantti Blokuksesta), Runebound (fantasiamättöä perinteiseen tyyliin) sekä klassikkokorttipelit truc ja sixtysix, joiden säännöt voit tarkastaa Mikko Saaren mainiosta Tarotista texas hold’emiin – 600 vuotta korttipelejä -korttipelikirjasta.

Klassikkokorttipeleille olisi mukava löytää jatkossakin aikaa ja peliseuraa, sillä vaikka uusien pelien pelaaminen on aina mielenkiintoista, niin toisinaan on oikein piristävää tutustua peleihin, joita on pelattu vuosisatojen ajan ja jotka monella tapaa ovat toimineet esikuvina monille nykypäivän suosituista peleistä.

Kaikenkaikkiaan Kinkkucon oli erinomainen alku vuodelle 2009. Jään mielenkiinnolla odottamaan millaiseksi vuoden muut conit, joista seuraava on Jycon toukokuussa Jyväskylässä, oikein muodostuvat. Toivottavasti saamme ratkaistua ainakin pelikirjaston saatavuutta koskevan ongelman ja kaikissa tulevissa coneissa on pelattavana yhä suurempi määrä SLS:n lautapelejä ja toivottavasti yhä useampi lautapelaamisesta kiinnostunut eksyy paikalle nauttimaan erinomaisesta mahdollisuudesta tutustua moniin erilaisiin lautapeleihin.