Kinkkucon 2011

Suomen lautapeliseuran vuoden tapahtumien sarjan avasi perinteiseen tapaan Kinkkucon, joka järjestettiin Kuopiossa 6.-9.1.2011. Tänä vuonna tapahtuma vietti 10-vuotisjuhliaan. Siinä missä monet muista seuran virallisista tapahtumista rakentuvat selkeämmin jonkin teeman/aiheen ympärille, on Kinkkuconissa pääpaino rennolla pelailulla. Seuraavassa tapahtuman järjestäjiin kuuluvan Kalle Malmiojan seuran blogille tilaustyönä kirjoittama raportti:

Kinkkucon asetti riman korkealle

Kymmenettä kertaa jo perinteeksi muodostunut Kinkkucon antoi vapaan pelaamisen ilon ja lempeän tunnelman jokaiselle. Lautapeliviikonloppuun osallistui 92 eri kävijää ympäri Suomea. Kävijämäärät eri päivinä olivat tasaiset. Suurin yhden päivän kävijämäärä oli ilmaisena perjantaina, jolloin Studentialla kävi 58 ihmistä. Tapahtuman ensimmäisten peli-iltojen ilmaisuus ja helposti lähestyttävä ilmapiiri toi uusia naamoja lautapelien pariin.

Tapahtuman pääpaino oli vapaassa pelaamisessa, pelejä valikoimassa oli yli 200. Niin uutuudet Essenistä kuin menneiden vuosien hitit löysivät tilaa pöydiltä ja jokainen löysi varmasti pelin pelattavaksi. Koko viikonlopun oli käynnissä kieroja savolaisia ohjelmanumeroita, joista voittajat lähtivät kotiin uusien lautapelien kanssa. Ohjelmanumerot koostuivat kuvien yhdistämistehtävistä sekä ”Heitäppä Sikaa”-turnauksesta. Lauantain kävijäarvonnassa useampi ihminen sai hymyn huulilleen ja uuden lautapelin kainaloon kotiin viemisiksi.

Seuraava sukupolvi lautapelaajista otti tilan haltuunsa sunnuntaina lastenpeliaamussa. Peliaamu kasvatti suosiotaan viime vuodesta, nyt paikalla oli 22 ihmistä.

Kävijöitä Kinkkuconissa oli 14 eri kaupungista, suurin osa (41) luonnollisesti Kuopiosta. Seuraavaksi isoimmat kävijämäärit olivat Jyväskylästä (9), Helsingistä (6) ja Espoosta (5). Kävijöitä löytyi jo useammasta sukupolvesta, vanhin kävijä oli vuodelta 1965 ja nuorimmat 2007. Tapahtumaan osallistuneiden keski-ikä oli 26 vuotta.

Järjestäjät haluavat kiittää kaikkia osallistuneita onnistuneesta viikonlopusta.

Lisää Kinkkuconista voi lukea Marko Tainion päiväkirjasta.